Plzeňský kraj - turistů ráj (turistický portál Plzeňského kraje)
JaroLétoPodzimZima

Konstantinovy Lázně - Ovčí vrch

Konstantinovy Lázně – Staré Lázně – Ovčí vrch – Horní Polžice – Krasíkov (dvůr) – Krasíkov (hrad) – Kokašice – Konstantinovy Lázně

PO STOPÁCH SELSKÉ VZPOURY

Výchozí bod: kavárna Staré Lázně. Délka: 15 km . Čas chůze: 5 hod. Občerstvení: Konstantinovy Lázně, Kokašice. Náročnost: půldenní náročnější trasa, turistickou mapu s sebou.

Od autobusové či železniční zastávky se vydáme u licí V Aleji, poté mírným stoupáním pořád rovně až do Starých Lázní. Odtud míříme vlevo silničkou mezi listnáči západním směrem k asi kilometr vzdálené vesnici Čeliv, odkud pokračujeme po modré značce. Pod Čeliví křižujeme místní potok a pak postupujeme polní cestou lemovanou starým ovocným stromovím k hospodářskému dvoru Krasíkov, posazenému v sedle mezi hradem a Ovčím vrchem. Ve středu zemědělského dvora se tyčí komín někdejšího pivovaru. Za dvorem odbočíme ostře doprava a silničkou se po žluté vydáme na Ovčí vrch ( 697 m ). Zde stojí již z daleka nápadná kaple olivetská – pseudorománská rotunda z r. 1906. Na východ od kaple se nachází památník z r. 1936, připomínající krvavé potlačení selské rebelie z r. 1680. Vracíme se na úpatí vrchu a obcházíme obloukem po neznačené cestě východní úbočí Ovčího vrchu k obci Horní Polžice. Na východním okraji vsi se nám představuje u silnice mohutný Polžický modřín. Chráněný strom je 130 let starý a má obvod kmene v prsní výši 3 m . Před pravotočivou zatáčkou uhneme vlevo na náves a vzápětí vpravo mezi domy, kudy dojdeme k další chalupářské osadě, do Kohoutova. Od návesního rybníčku míříme polní cestou po spádu údolím Pekelského potoka do údolí říčky Hadovky, kde se napojíme na červenou. Po ní pokračujeme vlevo po proudu přírodním parkem Hadovka až na rozcestí u hájovny nad silničním mostem. Vystoupáme silnicí po modré do sedýlka mezi Ovčím vrchem a Krasíkovem, kde se nachází zemědělský dvůr. Z turistického rozcestí náš žlutá dovede asfaltovou silnicí vpravo k parkovišti a odtud pokračujeme štěrkovou cestou nahoru k hradu. Ve svahu objevíme zbytky několika stavení zaniklé osady Krasíkov a po krátkém prudkém výstupu staneme na vrcholu Krasíkov, který je dominantou okolní krajiny. Zde si můžeme prohlédnout zříceninu hradu Krasíkov (někdy též zvaný Švamberk), kapli sv. Maří Magdalény, pod níž je hrobka Švamberků atd. Po prohlídce tohoto malebného místa se vrátíme stejnou cestou na hlavní silnici ke Krasíkovskému dvoru. Odtud se dáme vpravo z kopce do obce Kokašice. Na křižovatce odbočíme vlevo na náves, kde se můžeme občerstvit v útulné hospůdce, a pokračujeme po silničním značení na Konstantinovy Lázně.

NAUČNÁ STEZKA OVČÍ VRCH

Naučná stezka Ovčí vrch vás zavede do severozápadní části okolí Konstantinových Lázní. Značená stezka prochází územím spjatým se jmény významných historických šlechtických rodů Švamberků, Harantů a Lowensteinů. Navštívíte kulturně-historická místa: zřícenina hradu Krasíkova, Ovčí vrch a Dolní Polžice, Staré Lázně (možnost občerstvení). Dočkáte se několika rozhledů do dalekého kraje a poznáte také přírodní zajímavosti.
V průběhu stezky ( 10 km ) překonáte dvojí stoupání na vrch Krasíkov a Ovčí vrch, počítejte proto s časem nejméně 4 hodiny. Okruh však je možné podle mapy zkrátit nebo absolvovat na dvě etapy, event. projet jako cyklostezku na kole.

Ovčí vrch

Vpravo od Krasíkova (při pohledu z Konstantinových Lázní), 697 m , upoutá naši pozornost další výrazný čedičový kopec Stříbrské pahorkatiny. Na jižním úbočí stojí úhledná novorománská rotunda z r. 1906, která byla postavena na místě již zřícené starší kaple z r. 1696 (uvnitř obraz Krista na hoře Olivetské). Na východ od kaple připomíná památník z r. 1936 selské povstání, k němuž došlo r. 1680. Vzbouření sedláci nejdříve dobyli a vyplenili bezdružický zámek a před příchodem vojska se opevnili na Ovčím vrchu. 6. května 1680 došlo ke střetnutí 500 nevolníků se dvěma setninami jízdy. Výsledkem bylo 49 mrtvých vzbouřenců pohřbených na hřbitově v Čelivi. Střetnutím na Ovčím vrchu byla vlna selských bouří ukončena.

Naposledy upravil: Beránek Filip (26.08.2010)