Plzeňský kraj - turistů ráj

lupa

Zažij kraj jako Technik

kategorie technik header

Bašta - černé uhlí přímo na povrchu

Historie těžby uhlí v radnické pánvi začala v roce 1545. Uhlí zde bylo rozsáhle dobýváno již před třicetiletou válkou.

Další velký rozmach těžby pak počíná v druhé polovině 18. století. Uložení zde bylo velmi mělko pod povrchem a tak se dobývalo povrchovým způsobem. Pozoruhodný byl způsob těžby hlavní sloje. Ve štolách ve větších hloubkách bylo těženo uhlí tzv. Břaskou metodou – etážově. Ta spočívala v postupném dobývání sloje zdola nahoru po etážích. Vydobytý prostor se založil hlušinou, na které dělníci stáli a těžili další vyšší etáž.

Těžba mezi Stupnem a Vranovicemi se soustředila v tzv. břaské uhelné pánvi na ploše pouhých 2 kilometrů čtverečních téměř po dvě století. A právě do tohoto prostoru se můžeme jít podívat na významnou přírodní památku Bašta. V těchto místech – prostoru dolu Kliment - se těžilo uhlí ještě v roce 1965. Již v roce 1972 zde vznikla přírodní památka o rozloze 0,06 ha. A co zde vlastně můžeme spatřit zajímavého? Pod stříškou si máme možnost prohlédnout výchoz černého uhlí o mocnosti sloje 460 cm. Na první pohled je návštěvníkovi nápadné, že sloj je uložena velmi mělko pod povrchem, od povrchu ji odděluje jen slabá vrstva šedavých hlín s drobnými valounky. To byl typický rys radnické pánve, kdy na jejích okrajích mocnost nadloží slábla a sloje vystupovaly přímo na povrch. Památka je součástí Naučná stezka Po stopách důlní činnosti na Břasku, která mimo jiné představí i mohutný sousední lom a přírodní památku Kateřina.

Články

První šumavská vodní elektrárna v Čachrově

První šumavská vodní elektrárna v Čachrově

Vše se započalo díky místnímu faráři a zároveň poslanci zemského sněmu, který inicioval založení Hospodářského družstva a okolí.

Tunel pod Špičáckým sedlem

Tunel pod Špičáckým sedlem

Každý, kdo se alespoň jednou projel vlakem z Klatov do Železné Rudy či Špičáku (třeba si zalyžovat), zažil takovou malou návštěvu jedné z nejvýznamnějších technických památek Plzeňského kraje.

Dřevěná lávka ve Vejprnicích

Dřevěná lávka ve Vejprnicích

Krytých dřevěných lávek či mostů se po celých Čechách a Moravě zachovalo jen okolo 25. Skoro všechny patří mezi významné technické památky.

Most v Bělé nad Radbuzou

Most v Bělé nad Radbuzou

 Nejvýznamnější památkou malého městečka Bělá nad Radbuzou v Českém lese je bývalý silniční most přes řeku Radbuzu. Pro svůj význam se dostal most i do znaku města.

„Pravěk“ Škodových závodů

„Pravěk“ Škodových závodů

Sedlec u Starého Plzence se nachází v historickém železářském regionu.

Bašta - černé uhlí přímo na povrchu

Bašta - černé uhlí přímo na povrchu

Historie těžby uhlí v radnické pánvi začala v roce 1545. Uhlí zde bylo rozsáhle dobýváno již před třicetiletou válkou.

Vodní elektrárna Čeňkova pila

Vodní elektrárna Čeňkova pila

Národní technická památka uprostřed Šumavské přírody? To je návštěvníky oblíbená vodní elektrárna Čeňkova pila, jejíž zachovalý interiér je přístupný v rámci prohlídky s průvodcem.

Vodní elektrárna Vydra

Vodní elektrárna Vydra

Vodní elektrárna Vydra v sousedství další významné technické památky Čeňkovi pily hostí velmi zajímavou expozici „Šumavské energie“. Sama o sobě je ale také významnou technickou památkou.

Hamr v Dobřívi

Hamr v Dobřívi

Podbrdsko bylo do poloviny 19. stol. nejvýznamnějším producentem železa v českých zemích. V Dobřívu se železo vyrábělo a zpracovávalo od počátku 16. do poloviny 20. století.

Barokní mlýn pod Krašovem

Barokní mlýn pod Krašovem

Pod pojmem významné barokní památky si představujeme honosné zámky a kostely. V Plzeňském kraji se však zachoval i vodní barokní mlýn.

Muzeum techniky a řemesel Koloveč

Muzeum techniky a řemesel Koloveč

Muzeum techniky a řemesel  s výstavní plochou 1000 m2 a více než 7500 exponáty patří mezi největší a nejobsáhlejší muzea svého druhu v Česku.

Hvězdárna Rokycany

Hvězdárna Rokycany

Hvězdárnu najdete na Oseckém kopci na severním okraji města Rokycany.

Další ...