• Facebook
  • Instagram

Plzeňský kraj - turistů ráj

lupa

Pňovanský most

Pňovanský most

Pňovanský most je železniční most přes přehradu Hracholusky na železniční trati z Pňovan do Bezdružic. Vznikl na základě zemského zákona o podpoře výstavby drah z roku 1892.

rvní návrh mostu z roku 1894 počítal s vybudováním pilířů z ocelové konstrukce, ale nebyl schválen, takže současná podoba mostu vychází z druhého návrhu z roku 1897. Tvoří ho dva zděné mostní pilíře nad přehradou o výšce 44 metrů (včetně základů) a dva zemní pilíře na každé straně mostu. Nad nimi jsou tři ocelová pole, z nichž každé je 55 metrů dlouhé. Most doplňují dva kamenné oblouky. Celková délka mostu je 210 metrů a spočtená váha ocelové konstrukce je 461 144 kg.
Jedno ze tří původních ocelových polí mostu.
Stavba mostu započala v roce 1899 a byla dokončena v roce 1901. Původně byl most postaven nad řekou Mží a výška byla cca 47 metrů. V roce 1963 bylo údolí zatopeno přehradou Hracholusky a výška mostu tak klesla na nynějších 37 metrů. Ještě předtím došlo ke zpevnění mostních pilířů, aby odolaly zvýšené hladině vody. Ocelová konstrukce mostu se kromě průběžných nátěrů dočkala první větší opravy mezi lety 1969 až 1972. V současné době most stále slouží původnímu účelu a od 90. let je též oblíben vyznavači adrenalinových sportů.
Koncem července 2018 začala rozsáhlá rekonstrukce mostu. 1. července 2018 došlo k symbolickému rozloučení se se starým mostem projetím po něm parní lokomotivou. Rekonstrukce mostu se týká výměny tří hlavních ocelových polí, zesílení spodní stavby injektážemi a je i dobudována lávka pro pěší a cyklisty.Pro výměnu ocelových polí byla použita unikátní metoda nasunutí nového pole na původní most, spojení a otočení kolem vodorovné osy. Oprava byla dokončena v dubnu 2019 a 27. dubna 2019 proběhla úspěšná zátěžová zkouška pomocí tří lokomotiv řady T 679.1 (781) zvanými Sergej. Provoz na trati byl obnoven v podvečer 30. dubna 2019.

Články

První šumavská vodní elektrárna v Čachrově

První šumavská vodní elektrárna v Čachrově

Vše se započalo díky místnímu faráři a zároveň poslanci zemského sněmu, který inicioval založení Hospodářského družstva a okolí.

Tunel pod Špičáckým sedlem

Tunel pod Špičáckým sedlem

Každý, kdo se alespoň jednou projel vlakem z Klatov do Železné Rudy či Špičáku (třeba si zalyžovat), zažil takovou malou návštěvu jedné z nejvýznamnějších technických památek Plzeňského kraje.

Dřevěná lávka ve Vejprnicích

Dřevěná lávka ve Vejprnicích

Krytých dřevěných lávek či mostů se po celých Čechách a Moravě zachovalo jen okolo 25. Skoro všechny patří mezi významné technické památky.

Most v Bělé nad Radbuzou

Most v Bělé nad Radbuzou

 Nejvýznamnější památkou malého městečka Bělá nad Radbuzou v Českém lese je bývalý silniční most přes řeku Radbuzu. Pro svůj význam se dostal most i do znaku města.

Bašta - černé uhlí přímo na povrchu

Bašta - černé uhlí přímo na povrchu

Historie těžby uhlí v radnické pánvi začala v roce 1545. Uhlí zde bylo rozsáhle dobýváno již před třicetiletou válkou.

Vodní elektrárna Čeňkova pila

Vodní elektrárna Čeňkova pila

Národní technická památka uprostřed Šumavské přírody? To je návštěvníky oblíbená vodní elektrárna Čeňkova pila, jejíž zachovalý interiér je přístupný v rámci prohlídky s průvodcem.

Vodní elektrárna Vydra

Vodní elektrárna Vydra

Vodní elektrárna Vydra v sousedství další významné technické památky Čeňkovi pily hostí velmi zajímavou expozici „Šumavské energie“. Sama o sobě je ale také významnou technickou památkou.

Hamr v Dobřívě

Hamr v Dobřívě

Podbrdsko bylo do poloviny 19. stol. nejvýznamnějším producentem železa v českých zemích. V Dobřívu se železo vyrábělo a zpracovávalo od počátku 16. do poloviny 20. století.

Hornický skanzen ve Stříbře

Hornický skanzen ve Stříbře

Dne 10.9.2005 byl slavnostně otevřen Hornický skanzen s venkovní expozicí důlní techniky ve Stříbře. 

Centrum stavitelského dědictví v Plasích

Centrum stavitelského dědictví v Plasích

Kdo zná, neničí“ hlásá motto nad vstupem do nové Expozice stavitelství v areálu národní kulturní památky Klášter Plasy v západních Čechách. 

Centrum Caolinum a kaolinový důl Nevřeň

Centrum Caolinum a kaolinový důl Nevřeň

Kaolinový důl v Nevřeni bezesporu patří k nejzajímavějším industriálním památkám v regionu. Prohlídky dolu vás provedou podzemními chodbami a seznámí s historií místa a tehdejším způsobem těžby.

Hornické muzeum Planá

Hornické muzeum Planá

Štola Ondřej Šlik, ve které se muzeum nachází, byla vyražena koncem 16. stol. v době největšího rozkvětu dolování stříbrných rud v Plané a jejím okolí. 

Malá vodní elektrárna Černé jezero

Malá vodní elektrárna Černé jezero

Pracuje mezi přírodním Černým jezerem a údolní nádrží Pod Černým jezerem u obce Hamry. Je osazena třemi turbogenerátory, využívajícími i odtokové vody z vyrovnávací nádrže. Byla to první přečerpávací vodní elektrárna v Čechách.

Muzeum těžby borové smoly

Muzeum těžby borové smoly

V hájovně v Lomanech u Plas je muzeum věnované těžbě smoly, které vám ukáže nástroje i nádoby potřebné k těžbě, dobové fotografie a další exponáty, které připomínají historii lesnictví v regionu. Výstavu doplňují myslivecké trofeje.

Pňovanský most

Pňovanský most

Pňovanský most je železniční most přes přehradu Hracholusky na železniční trati z Pňovan do Bezdružic. Vznikl na základě zemského zákona o podpoře výstavby drah z roku 1892.

Vchynicko-tetovský kanál, naučná stezka

Vchynicko-tetovský kanál, naučná stezka

Délka kanálu je 14,4 km, výškový rozdíl je 190 m, místy je koryto až 5 m široké, částečně vyzděné.

Kaolinový důl Kaznějov

Kaolinový důl Kaznějov

Největší kaolinový důl ve střední Evropě. Těžba kaolinu tu probíhá od roku 1904. Důl je dlouhý téměř 1,8 km, v nejširším místě má 800 m. 

Muzeum techniky a řemesel Koloveč

Muzeum techniky a řemesel Koloveč

Muzeum techniky a řemesel  s výstavní plochou 1000 m2 a více než 7500 exponáty patří mezi největší a nejobsáhlejší muzea svého druhu v Česku.

Hvězdárna Rokycany

Hvězdárna Rokycany

Hvězdárnu najdete na Oseckém kopci na severním okraji města Rokycany.

Další ...