Tunel pod Špičáckým sedlem
Každý, kdo se alespoň jednou projel vlakem z Klatov do Železné Rudy či Špičáku (třeba si zalyžovat), zažil takovou malou návštěvu jedné z nejvýznamnějších technických památek Plzeňského kraje.
Trať Plzeň – Železná Ruda postavila společnost dráhy Plzeňsko – Březenské původně hlavně pro účely vývozu uhlí ze severních Čech do Bavorska. Úsek Plzeň – Nýrsko byl zprovozněn v září roku 1876. Stavba zbývající části do Železné Rudy však trvala déle. Trať totiž vedla již horským terénem Šumavy a překonává velké převýšení. Na trati z Nýrska musely být tedy dokonce proraženy tři tunely, než došlo ke zprovoznění i tohoto úseku v říjnu roku 1877. A právě největší z těchto tunelů je dnes označen jako významná technická památka.
Jedná se o tunel před stanicí Špičák pod stejnojmenným horským sedlem. Byl postaven v letech 1874-1877 pro dvě koleje. Málokdo však zná naprostý jeho primát. Se svou délkou 1744 metrů se donedávna jednalo o nejdelší tunel České republiky. Při stavbě bylo odstřeleno a odstraněno na 100 tisíc metrů čtverečních křemenitého svoru a spotřebovalo se 90 tun dynamitu pro 520 náloží. Takováto stavba stála bohužel i život několika dělníků, kteří byli pochováni na malinkém hřbitůvku nedaleko známé kapličky v Železné Rudě při silnici na Špičák.